måndag 2 januari 2012

Året 2011 (andra halvan)

Andra halvan börjar som den första slutade.

På stugan med kusinerna

Fyra av Olivers andra kusiner kom från Sverige, men det kortades pga ett dödsfall. 


Oliver gillar att bada, mammas lilla groda.















Mormor kom också på besök
Som duktig husmor ska man safta och sylta :-)















Vi tog många promenader, här på Lilla Holmen och åt luncher/fika med faster Ida

Farfar kom på besök

Sommaren kantades av ännu ett dödsfall, min farfar. 
Innan begravningen åkte vi till Oslo.




















Oliver passade på att mysa med Carro, Kicki och Lena








Oliver fick träffa gammelfarmor för första gången

Bakade gott till min födelsedag
 Även om jag hade Lukas och hans underbara familj så kändes det på sensommaren och början av hösten lite ensamt och isolerat. Saknade min familj, mina vänner och Oslo. Bättre blev det när kom iväg till FamiljeCafé och fick träffa andra mammor.
Oliver och Maya
Oliver började också på Babysim, han var lite oberörd först men nu är det kul.

Oliver döptes i september, han fick två faddrar, våra systrar Emma och Ida
 Oliver hade släktens dopklänning från 1842



Oliver började äta smakisar. Köpta burkar=mums, mammas lagade mat=blä

Var mycket med svärmor och plockade både blåbär och svamp

Oliver upptäckte att hans fötter var skojiga att leka med och goda att äta på
Min mamma fyllde år och jag och min bror bestämde oss för att överraska henne. Så jag packade in Oliver i bilen och tog färjan över till Sverige. Oliver var så duktig hela dagen i bilen. 
Gabriel, Oliver, Elias, mormor/farmor, Isak och Samuel 

Vi passade på med ett besök hos morfars jobb.
Myste hos moster Nettan och sin på dagen ett år äldre kusin Isak.










Lukas hade fått en havsfisketur till Sverige och lämnade mig och Oliver kvar hemma i två dagar. Oliver fick hög feber, sov och åt dåligt, på HC hittade dom inget och vi fick åka hem. Oliver blev värre och värre kunde inte sova, åt inget, bara skrek hela natten igenom. Försökte sova men när han försökte svälja började han skrika igen. Det blev tillbaka till HC på morgonen. Dom hittade på nytt inget. men när jag bara satt där och grät blev vi skickade till akuten. Dom försökte ta blodprov men fick inte till det. Vi hamnade till slut på barnavdelningen. Det tog inte lång tid innan dom hittade varför han mådde så dåligt. Han hade fullt med blåsor i halsen, han hade fått ett virus. Han fick dropp och mediciner, och vi fick vara kvar 4 dagar. På natten skrek han (som han brukar göra normalt), läkaren fick inte tyst på honom så jag fick gå dit. Då fick jag äntligen någon att förstå hur nätterna brukar vara, har alltid fått höra det är så att ha barn, dom ska skrika osv. Läkaren satte igång en utredning om Olivers kolik. Det var skönt att höra att det inte bara var jag som var "tjatig mamma". 


Olivers 5 månadersdag
















Oliver har fått göra röntgen, EKG, ultraljud på både mage och hjärta och dom tog blodprov hela tiden.




     











På fem månadersdagen tyckte Oliver att det var dags att sitta själv.
Och lärde sig att krypa, dock bara bakåt. 



Veckorna innan jul är heliga för mig. Julpyssel pynt och godis blev det mycket av.

Hyacint är favoriten, doftar jul.
Rosepeppar-ischokladen gick åt.














Julen firades med familjen hos Olivers farmor. Min mamma skulle kommit hit, men en vecka innan jul fick vi beskedet av att det fanns en njure till henne. Det var så tråkigt att inte få ses, men hon kommer bli bättre och piggare nu. 







Efter julen fick vi återigen åka till sjukhuset med Oliver men planerat denna gången. Han skulle få sova där, eftersom vi har haft så stora problem med att han vaknar ofta (2-4 gånger/timmen). 
Samma rum, samma säng.
Det var frustrerande att han sov hur bra som helst med en gång. Men så kan det vara sa dom. Dom var så söta och snälla på avdelningen. Men det fanns en där som nästan fick mig att ta med Oliver därifrån, fick en att känna sig som en dålig förälder. 
Har dragit ner ammningen sedan han började äta mer mat, först på dagen sedan på natten, och till slut när han sov på sjukhuset tog vi bort den sista ammningen till natten. Han brydde sig inte och verkar inte sakna det. Det känns både bra, men lite ledsamt.
När Oliver sov där, så sov jag hemma, det var en konstig känsla att åka därifrån själv och vakna utan sin lilla älskning.

Nyåret firades i Kungsö med god middag, här är efterrätten. Mums! Vi fick dessvärre åka hem på kvällen då Oliver hade svårt att komma till ro och sova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar