måndag 3 februari 2014

MPR vaccin

Jag minns var rådgivningstanten sa när Oliver skulle få sitt MPR vaccin, det var samma ord som när Rasmus skulle få sin spruta. Det kunde eventuellt bli lite förkylnigsymptom en vecka efter sprutan.
Oliver fick, vad jag kommer ihåg ingenting.
Rasmus vaknade från lunchvilan två dagar efter med 40 graders feber, den ville inte gå ner trots febernersättande. Sms'n blev många till min vän Christa som jobbar på akuten (mammaledig), vi klurade på om det var tänder eller något annat, hon hjälpte mig med dosering. Efter ca 1,5 dygn sjönk febern till 38,2, men steg till 40 igen innan den avtog. Tredagarsfeber kom vi fram till då vi tycktes se lite svaga utslag, plus en lite bit av en tand tittar fram.

Ett tag senare, 2,5 veckor efter MPR'n, märkte jag efter ett bad att Rasmus hade massa prickar. Eftersom han har atopiskhud är det inget konstigt utan jag bara smörjde honom ordentligt. På morgonen blev jag orolig eftersom han hade fått betyligt fler  utslag över natten. Återigen blev det sms till Christa, min räddaren i nöden. Efter någon dag kom vi fram till att det måste vara vattkoppor, det går så mycket just nu. Vi hade vakna nätter, Rasmus kunde inte sova för all klåda. Försökte med salvor och potatismjöl. På tisdagen, 4 dagar efter dom första utslagen kom, var det fortfarande inte några vattenfyllda blåsor. Om det inte var vattkoppor vad var det då?  Jag ringde till hälsocentralen och vi fick komma in, bakvägen och till ett isolerat rum. Sköterskan tittade lite och tyckte nog inte att det såg ut som vattkoppor. När läkaren kom letade och letade hon, till slut hittade hon ett utslag som skulle kunna vara vätska i. Frågade om hans vaccinationer, men kom inte fram till något mer.
Vi fick i alla fall medicin mot klådan!




När jag kom hem satte jag mig vid datorn och googlade på utslag. Kom in på svenska sidor om MPR vaccinet. Där stod det att man kan få förkylningssymptom. Men man kan också få mässlingen, försvagad version som inte smittar. Och det upp till en hel månad efter sprutan.
Tänk så enkelt det hade varit om det hade blivit nämnt på rådgivningen här på Åland.

Så här såg prickarna ut först





Senare blev dom såhär (Bilderna är lånade)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar