tisdag 10 december 2013

Musikhjälpen 2013

Årets musikhjälp är igång, årets tema är:

Alla tjejer har rätt att överleva sin graviditet

Om du har pengar över eller behöver en julklapp till någon som har allt: ge lite hjälp Musikhjälpen 2013 

Detta är något som alltid legat mig varmt om hjärtat, men sedan jag själv blivit mamma har det blivit en starkare känsla. Och jag känner mig verkligen lyckligt lottad att jag bor här där jag gör och att det finns så bra vård här. 
Annars kunde jag varit en av alla mammor som dom pratar om. Om jag hade bott någonstans där mammor inte prioriteras, där det inte hade funnits kunskap eller möjlighet att hjälpa så hade jag och mina underbara pojkar inte varit här.  
När jag hade gått i nio månader och väntat på min efterlängtade lilla bebis satte förlossningen igång på kvällen den 4 juni 2011. Värkarna avlöste varandra men öppningsfasen gick långsamt, trots värkförstärkandedropp. Efter snart ett dygn, inte sovit på 37 timmar, tog min energi slut och gråten kom när dom konstaterade att det gått bakåt istället. Läkaren tillkallades åter en gång och beslutet om akut kejsarsnitt togs. Allt gick bra. Det tog det tills till jag var 37 veckor gravid med mitt andra barn innan dom tillslut röntgade och konstaterade att min kropp inte är byggd för att föda barn (vilket alla alltid har sagt att den är när dom sett mina breda höfter), mitt bäcken är allt för smalt för att kunna föda. 
Det tog inte många dager efter att Oliver var född som jag tänkte på att jag kunde skatta mig lycklig att jag bodde på Åland och inte ensam utan hjälp att få. Men jag är inte "viktigare" än den tjej/kvinna som bor på landsbygden i ett låginkomstland, ALLA HAR RÄTT ATT ÖVERLEVA!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar