torsdag 10 april 2014

Varför döma?

Jag har märkt den sista tiden att det kommer väldigt många delade inlägg på facebook som handlar om hur andra har sina barn på dagis och föräldrar som har egen tid.
Jag tycker att större delen av dessa är dömande och inte kan sätta sig in i andra människors vardag.
Åsikterna varierar med tiden, men just nu är man en dålig förälder om man har barnen på dagis en minut längre än man jobbar eller vill ha lite egentid.
"Varför skaffar man barn om man inte vill vara med dom" är den vanligaste kommentaren i debatten. Varför måste man lägga skuldkänslor på andra, som säkert redan har det.
Känner det är lite samma som debatten om att amma länge/amma lite/inte amma. Man måste tydligen ha något att irritera sig på.

Alla föräldrar har sina egna skäl varför dom har barnen på dagis/hemma. Ekonomiska eller sociala skäl. Alla har olika behov, både barn och vuxna.
Sen finns det alltid någon som borde haft barnen hemma mer eller tvärt om men döm inte alla andra för vad enstaka personer gör.

Jag har mina två pojkar hemma, dom är 2 år 10 månader och 1 år 4 månader. Jag hade själv önskat att det fanns dagis till stora killen några timmar när jag var mammaledig med lille, dels för att få samma band med honom, kunna spendera tid med bara honom och att stora kille skulle få busa av sig och inte vara "fast" hemma med en tråkig mamma som bara ammar hela tiden.
Jag är ingen påhittig och pysslig person, och sedan barnen kom konstant trött. Ingen av dom sover ännu hela nätter och min sambo jobbar jobbar i Norge. Så för min del skulle egentid vara fint. Och det är INTE för att jag vill vara borta från barnen, jag saknar dom när jag är från dom, men för att orka vara den bästa mamman. Hur mycket egentid en mamma "behöver" beror på mamman, och vad mamman tycker är egentid varierar stort.

Alla föräldrar och deras behov är olika, och alla barn och deras behov är olika!
Helt enkelt: Var inte så hårda på att döma!

Och om någon tycker att jag dömer dom som "dömer" så har väl slutligen alla rätt till sina åsikter, tycker bara det är tråkigt att det andra ska behöva känna sig dömda och få skuldkänslor när dom bara gör det bästa utifrån sin egen situation.

1 kommentar: